среда, 10 февраля 2016 г.

Передумови успішної діяльності учнів на уроках світової літератури

викладач світової літератури Стецюн Н.С.

Мотивація навчальної діяльності учнів – одна із головних умов успішного навчально-виховного процесу. Важливим завданням учителя є  формування мотивації навчання протягом уроку: на початку, в ході уроку і наприкінці. Вона сприяє засвоєнню знань, формуванню пізнавального інтересу, розвитку інтелекту та особистості учня. Урок має бути побудований так, щоб усі етапи навчально-виховної діяльності були логічно пов’язаними та емоційними. Залежно від змісту уроку вчитель організує певний етап навчальної діяльності і формує відповідну мотивацію. На першому етапі вчитель забезпечує мотивацію початку роботи (первинну мотивацію). Другий етап – мотивація виконання роботи, підсилення первинної мотивації. Третій етап – мотивація завершення уроку – результативність роботи, постановка цілей на майбутнє.

Створенню мотиваційних моментів сприяє використання різноманітних форм і методів організації роботи, які враховують суб’єктивний досвід учнів щодо конкретної виучуваної теми, створення педагогічних ситуацій спілкування. Вони дозволяють кожному учневі бути ініціативними, самостійними, винахідливими.
На наступних етапах уроку вчителю важливо не забувати про подальшу мотивацію: помилкою є зосередження тільки на змісті навчального матеріалу. Для розвитку мотивації на будь-якому етапі уроку варто дібрати цікавий матеріал, який би стимулював емоції та почуття учнів, та різноманітні прийоми та форми роботи. Цього можна досягти, використовуючи різні види діяльності: читання за особами, рольові сюжетні дидактичні ігри.
Для підсилення первинної мотивації на цьому уроці можна використати такі прийоми і форми роботи, як переказ уривків, виразне читання, прослуховування музичного твору, перегляд і обговорення ілюстрацій до твору відомих художників, творчу роботу.
На етапі рефлексії застосовую інтерактивний прийом «Мікрофон». Пропоную учням продовжити речення: «Я відчув…» («Мені сподобалося…», «Я мрію про…», «Було цікаво…», «Мене здивувало…» тощо).
У процесі навчання важливо забезпечити виникнення позитивних емоцій щодо навчальної діяльності, її змісту, форм і методів реалізації. Емоційний стан дитини завжди пов’язаний із подивом, співчуттям, радістю тощо. Тому важливо до процесів сприймання, осмислення, запам’ятовування підключити глибокі внутрішні переживання особистості. Закріпленню і посиленню мотивації сприятиме розповідь учителя або підготовленої творчої групи учнів.
Поєднати здобулі знання і життєвий досвід учнів допоможе вправа «Незакінчене речення» на завершальному етапі уроку: «Мене здивувало…» (рефлексія настрою та емоційного стану), «Я дізнався…» (рефлексія навчального матеріалу), «Я навчився…» або «Я розібрався…» (рефлексія діяльності) та домашнє завдання –  намалювати ілюстрацію до твору.
Під час виконання цікавих завдань виникає додаткова мотивація, за умови, якщо учень усвідомлює й розуміє спосіб своєї діяльності. Дитина дістане задоволення від самого процесу навчання. Це перегляд фрагментів кінофільму.
Забезпечення викладачем  різних видів мотивації на всіх етапах уроку сприяє внутрішньому зв’язку між частинами уроку, допомагає логічно і послідовно переходити від одного виду діяльності до іншого, збагачує пам’ять, і, отже, вчителю слід ретельно продумувати розвивальні та виховні задачі уроку, які пов’язані з мотивацією діяльності школярів, бо від правильного вибору стратегії і тактики навчання залежить повноцінне засвоєння знань і всебічний розвиток інтелекту дитини та її особистості.

Комментариев нет:

Отправить комментарий